5 patarimai, kaip suprasti, kuria profesine kryptimi eiti
@ofisodramos
Paulina Botyriūtė
10/5/20234 min read
Studijų pasirinkimas – svarbus sprendimas gyvenime, tačiau nors pasirinkti neteisingai ir yra labai baisu, atmink, kad tai nėra gyvenimo nuosprendis. Tu gali klysti, tu gali apsigalvoti, įstojus vienur ir supratus, kad tai nėra tai, apie ką galvojai, kad tai ne tau – tu viską gali keisti. Taip, labai smagu, kai iškart atrandame tą SAVO kelią ir savo kryptį, bet visada prisimink, kad klysti yra žmogiška ir tu viską gali keisti. Pirma žinutė, kurią noriu tau perduoti yra būtent ši ir šiandien su tavimi dalinuosi penkiais patarimais, kurie tau gali padėti suprasti, kuria kryptimi visgi eiti.
📌Atskirk tai, kas ne tavo
Paimk popieriaus lapą, jame pažymėk save, o aplink nupiešk žmones, su kuriais turi artimą ryšį. Gali parašyti ir tų žmonių vardus. Tada prisimink visas frazes, patarimus, komentarus, kuriuos esi girdėjusi iš šių žmonių, kuo tu turėtum būti, ką turėtum veikti. Patarimai gali būti išsakyti ir netiesiogiai, pavyzdžiui, „jau mano anūkėlė tai bus tikrai gydytoja“; „šioje šeimoje visi tik teisininkai“; „į ekonomiką tu nestok, ten nesąmonė“; „tu galėtum būti gera mokytoja“ ir t.t. Neskubėk, prisimink įvairias situacijas ir visas frazes, kurias girdėjai, jas išrašyk į popieriaus lapą. Kai tai padarysi, pažvelk į popieriaus lapą, garsiai perskaityk tas frazes ir jas įsidėmėk, nes tos mintys, kurias tau sakė, yra ne tavo, jos tau primestos, tai yra tų žmonių matymas, ne tavo, dėl to tai ir yra svarbu atskirti.
O dabar savęs paklausk: o ko noriu aš? Kaip aš save matau? Atsakymą į klausimą, kuo būti, žino tik vienas žmogus ir tai esi tu.
📌Stebėk ir fiksuok
Padaryk eksperimentą – savaitę laiko stebėk savo aplinką ir viską, kas tave patraukia, kas tave sudomina, kas yra apie tave – fotografuok. Pavyzdžiui, pamatei gatvės muzikantą – tau taip įdomu, ką ir kaip jis daro, traukia – fotografuok. Naršai socialiniuose tinkluose ir pagauni save, kad jau kurį laiką žiūri vaizdo įrašą, kaip restauruoja smuikus, nes tau tai įdomu – fiksuok. Lygiai taip pat stebėk tai, į ką reaguoji „čia jau ne man, nepatinka, neįdomu, ne apie mane“ – fiksuok. Po savaitės susidėk visas nuotraukas prieš save, žvelk į kiekvieną nuotraukų grupę (patinka ir nepatinka) atskirai ir atrask, kas tarp tų nuotraukų yra bendro? Ką tai sako apie tave?
Taip pat stebėk tuos momentus, ką darant tavo vidinė energija prisipildo, kada pasijauti entuziastinga, motyvuota, o ką darant tavo vidinė energija staigiai nusėda. Ir paieškok bendrumų, kas bendro tarp tų momentų, kai energijos padaugėja, o kas bendro tarp tų, kai energija staiga dingsta.
📌Atrask savo talentus
Algirdas Karalius knygoje „Kaip tapti profesionalu nr. 1 savo srityje“ išskiria 4 požymius, kurie atskleidžia talentą. Požymiai yra šie: toje veikloje gauni geresnius rezultatus nei kiti; toje srityje gerai mokaisi; turi potraukį tai veiklai; yra intuityvi kompetencija.
Algirdas Karalius: „<...> jeigu neturite kam nors talento, Jūsų galvoje, metaforiškai kalbant, toje vietoje yra vakuumas, neturite smegenų, arba jos yra tiek retos, tiek nedaug kraujagyslių, jog, kad ir kaip treniruotumėtės, vargu ar išvystysite tą sritį. Labai svarbu atsisakyti mito, egzistuojančio mūsų visuomenėje, kuris skamba taip: turime tobulinti tą sritį, kurioje mums sunkiausiai sekasi – tai MITAS. Realybė sako visai ką kita. Mes turime didesnę galimybę išvystyti savo gebėjimus būtent toje srityje, kurioje turime talentą. Pavyzdžiui, jeigu imtume žmogų, kurio raumenynas skirtas maratonams, tai jo gebėjimas padidinti jėgą, ištvermę ir greitį leidžia kelis kartus pagerinti rezultatus. Ir jei tuo pat metu treniruotųsi paprastas žmogus, duok, Dieve, jam pavyktų dešimt-dvidešimt procentų pagerinti savo rezultatą. Vadinamieji homo olympicus turi galimybę atlikti įvairius šuolius pasirinktoje srityje, nes jų raumenynas ir nervų sistema tiesiog tam sukurta. Taigi mums reikėtų visiškai susikoncentruoti į talentų atradimą ir jų vystymą. Kuo geriau mokomės pasirinktoje srityje, tuo didesnį patvirtinimą gauname, kad tai yra mūsų talentas.“
Man šios A. Karaliaus mintys labai artimos. Atrasti savo talentus tau gali padėti savęs stebėjimas ir šie klausimai: kokiai veiklai turi potraukį net kai esi pavargusi? Ką darydama jauti, ką ir kaip reikia atlikti? Kada pameti laiką? Kokioje srityje gerai mokaisi? Kur gauni geresnius rezultatus nei kiti?
📌Atlik „Ikigai“ pratimą
„Ikigai“ – japoniškas žodis, kuris reiškia „priežastis būti“. Pratimą sudaro keturi „apskritai“, tarp kurių reikia ieškoti bendrumų. Pirmas apskritimas: kas tau patinka? Išrašyk. Antras apskritimas: ką darai gerai? Išrašyk. Tuomet atsakyk į klausimą, o kas tarp šių – to, kas patinka ir to, ką darai gerai, yra bendro? Tai vadinama aistra. Trečias apskritimas: už ką moka/ gali mokėti pinigus? Išrašyk. Tuomet atsakyk į klausimą, o kas tarp to, ką darai gerai ir už ką moka pinigus, yra bendro, tai – profesija. Ketvirtas apskritimas: o ko reikia pasauliui? Išrašyk. Tuomet atsakyk į klausimą, o kas tarp to, ko reikia pasauliui ir to, kas tau patinka, yra bendro? Tai vadinama misija.
Galiausiai atsakyk į klausimą, o kas yra bendro tarp visų keturių apskritimų (tarp to, kas patinka, už ką moka pinigus, ką darai gerai, ko reikia pasauliui), tai – Ikigai.
📌Išgrynink ateities knygos skyrius
Patogiai įsitaisyk ir pasvajok apie tobulą darbo dieną: kada atsikeli? Kur esi? Kur eini? O gal dirbi namuose? Kaime ar mieste? Ką darai? Su kuo bendrauji? Ir t.t. Įsivaizduok šią dieną kuo detaliau nuo ryto iki vakaro. Kai mintyse pamatysi savo ateities viziją, pasiimk popieriaus lapą. Įsivaizduok, kad ši tavo ateities vizija – tavo ateities knyga. Kokie skyriai (elementai) būtų šioje tavo ateities knygoje?
Kai žinosi pagrindinius elementus, kurie turi būti tavo veikloje, svarstant, ką pasirinkti, užduok sau klausimus, ar tas pasirinkimas tau leis pasiekti, turėti, jausti ir įgyvendinti tau svarbiausius elementus? Pavyzdžiui, tavo vienas iš svarbiausių elementų yra kūryba. Tuomet savęs klausk, jei pasirinksiu šį profesinį kelią, ar galėsiu kurti? Ar šios studijos bus tinkamos mano kūrybiškai prigimčiai atsiskleisti? Ir t.t.